Preskočiť na hlavný obsah

ROMPOP

Tak ako všade aj k Rómom musel preniknúť ten dotieravý kulturny šok nazývaný pop aby vznikol ROMPOP. Piesne sú zvačša tradičné rómske ale v moderných upravách zo samohrajkou a speváckym doprovodom v tom horšom prípade. V tom lepšom zasa ide o riadne hudobné zoskupenie zo všetkým čo k tomu patrí.
         Treba sa však najprv vrátiť na začiatok k podstate hudobného prejavu Rómov, ktorého základou zložkou je vstrebávanie vplyvov okolia a jeho kreatívne pretváranie. Od 60. rokov patrili k týmto vplyvom prvky popmusic, to znamená používanie elektrických gitár, synťákov a samohrajok. Tento postupný vplyv vyústil až do vzniku ROMPOPU v cca 90. rokoch 20 storočia do súčatnosti. Na začiatku šlo len o úpravu tradičných rómskych piesní do modernej podoboby. Dnes to však už nie je pravidlom a mnoho kapiel má vlastné texty o láske, penežoch, smútku a krásnych ženách.
-->
    Pre melodiku rompopu je príznačný hlavne odklon od halgatových (Najvýznamnejší piesňový typ z tradičního repertoáru maďarských a slovenských Rómov: pomalá, ťahavá pieseň.) melodií bez pevného metra. Nejbežnejšia je vokálno-inštrumentálna interpretácia, pričom spev býva viachlasný, medzi nástrojmi prevažujú strunnové (kytary), klávesové a bicie, niektoré súbory (např. "Giňovci z Rokycan") používali či používajú aj dychové nástroje.
Podľa Zuzany Jurkovej sú texty rompopových piesní rôzne. Z hľadiska poetiky majú menšiu cenu klišé "kames man? / soske man na kames? / kamav tut..." ("miluješ ma? / prečo ma nemiluješ? / milujem ťa...") ako texty, ktoré reflektujú:
  • 1 pocity současného Roma- "Šele Romengero lav jekh gadžo prephagla" ("slovo sto Rómov zlomí jeden gádžo")
  • 2 popisujú nejakú konkrétnu životnu situáciu."Andro foros bari khangeri / rovel odoj cikňi čhajori / rovel rovel pal e daj / kaj la mukľa korkora / korkorora pro svetos" ("V meste je veľký kostol / plače tam malé dievčatko / plače plače pre mamičku / že ju nechala samú / samučičkú na svete").
         Hlavne texty bez stereotypov svedčia o živosti a životnosti romského piesňového folklóru. Hoci sa to celkom nezdá, nepokračujú moderné texty v tradícii, že by prezentovali starodávne témy hladu, biedy ale plnia jednu základnú zložku romskej piesne "lačhi giľi vakerel čačipen" ("dobrá pieseň hovorí pravdu/hovorí o skutočnosti"). Súčasná skutočnost "chodí v iných šatách" predstavuje súčasných Rómov. "Na phiren čhingerde melale pindrangle" ("nechodia otrhaní, špinaví a bosí"), ale žiaľ i radosť im život prinášá rovnako ako pred tým, a dobré rom-popové texty o nich hovoria v kontexte súčasných životních situácií.
    Oproti tradičným (phurikane) piesňam má mnoho rom-popových skladieb neanonymních autorov.,ch mená su fixované na CD, audiokazetách, prípadne chránené Ochranným zväzom autorským. Niektoré z takých textov sú piesne skupiny "Točkolotoč", niektoré texty hudobníkov Věry Bílé, Jožka Fečiho, zaniknutej skupiny "Čercheň", skvelé verše Vojtu Fabiána - sú ukážkami výbornej modernej romskej poézie. Najvýznamnejšie súbory vznikali často z členov mladších generácií tradičných hudobnických rodín (např. v Rokycanech v 80.letech "Giňovci", "Rytmus 84", "Čercheň" Ilustrace 2: Amen Roma alebo Věra Bíla zo skupinou "Kale", v Náchodě rodinný súbor "Čilágos", vo Svitavách "Točkolotoč", "Terne čhave" z Hradce Králové.)
TočKolotoč(už zaniknutá kapela)


Viera Bíla a Kale (Viera zviditeľnila rompop v naších končinách)

Jožko Feči s kapelou Roma Štar

Asi najväčši boom zažíva rompop v posledných pár rokov, s prílevom nových médií s rompopve piesne širia internetom rýchlosťou blesku. Najviac romopopových zoskupení s nachádza na východnom Slovensku, pričom ide o kapely s celou aparatúrou hrajúcich poväčšine na svadbach alebo spevákov zo samohrajkou ale veľkým úspechom v širokej spoločnosti. Dalo by sa povedať, že vďaka tomu je asi v každej dedine jedna kapela, alebo spevak s videom na youtube. Treba však upozorniť, že Rompop av Čechách a na Slovensku je diametrálne odlišný. V Čechách sa je rompop viac melodický a zachádza až do jazzu, kdežto na Slovensku je citelný vplyv tradičnej rómskej hudby a hlavne temperamentnosť a akáasi ľudskosť, ktorá vychádza z textov, ktoré sú  bezprostredne naviazané na život.

       Hádam najväčším spevákom a muzikantom v z východného Slovenska bol MILAN TANCOŠ z Horoviec, ktorý už bohužiaľ, nie je medzi nami. Bol považovaný za rómskeho Michaela Jacksona, pretože dokázal zahrať a zaspievať všetko od diska, popu, rocku až po melodické rómske slaďáky a čardáše. Narodil sa v roku 1966, pochádzal z Pavloviec nad Uhom a od detstva vedel hrať na klávesy a gitaru. V prvej polovici 80. rokov sa stal členom kapely Juraja Adama, ktorá neskôr dostala názov Gipsy Koro, lebo Juraj je slepý (koro po rómsky znamená slepý) obsadenie sa časom menilo, až kým sa nevyformovala tak, ako ju poznáme. Juraj Adam- doprovod gitara, spev, Milan Tancoš - podkladové klávesy, spev, Marián Tancoš - sólo klávesy, Jozef Tirpák - basgitara a spev, Ján Kešeľ - sólo gitara, spev a Miroslav Čičák - bicie. Kapela hrala štýl, ktorý sa vďaka nim sa stal typickým pre východné Slovensko a mnohé kapely ich majú za vzor. Najnadanejším členom kapely bol Milan Tancoš. Pre svoj krásny hlas a spev, ktorý išiel od srdca sa stal veľmi obľúbeným. Kapela hrala aj 4-krát do týždňa po celom Česku a Slovensku. Prvý album nahrali vo vydavateľstve Song cca v roku 1991. Mal tiež veľký talent na skladanie piesní. Písal texty o chudobe, láske, nešťastí, chorobe, o problémoch Rómov. Kapela sa rozpadla v roku 2001. Milan neskôr začal hrať s klávesákom Slavomírom Gažim. Aj táto dvojica bola obľúbená u Rómov. Nahrali spolu množstvo albumov. Vyšlo mu 33 albumov na kazetách a CD. Zo začiatku vo vydavateľstvách ako Song, Videoroháľ, Vaškomusic a neskôr vo vydavateľstve Kveta. MIlan Tancoš zomrel  v roku 2010 vo veku 43 rokov. Posledné roky svojho života žil a pôsobil v Anglicku. Pochovaný je v rodnej obci, kde sa s ním prišlo rozlúčiť niekoľko stoviek smutiacich z Čiech, Anglicka, Maďarska arôznych častí Slovenska 


Najväčším hitmakerom posledných rokov v rompope je KAJKOŠ.
Pôvodne chlapec z Trebišova, ktorý pravidelne zaplavuje internet svojími videami, v ktorých ma stalé skupinku hudobníkov, tanečníkov a krásnych počerných žien. Jeho tvorba je pestrá, začínal ako spevák na svadbách a v jeho repertoári sa objavuju aj staré rómske piesne, aj jeho vlastne texty. Na rompope je zaujímavé to, že ak ste dobrí volajú vás hrávať všade aj do zahraničia, Kajkoš bol jedným z priekopníkov, ktorého volali hrávať do Čiech aj Nemecka na rôzne rómske akcie a zábavy. Niet pochýb o tom, že je veľkým zabávačom a dobrým spevákom. Častokrát svoju popularitu zvyšuje aj videami na Youtube,ktoré oslovujú hlavne mladšiu generáciu.


PAVLOVCE NAD UHOM malá dedinka na vychodnom Slovensku, ktorá má nieko+ko rompopových zoskupení. Prvým je GYPSY MEKENZI. Kapela s velmi rozmanitým repertoárom od romských piesní, cez rompop až po hity z rádia. Je to pomerne mladá kapela a stále hrajú.Na ich webovej stranke sa dá vypočuť viac z ich tvorby http://www.mekenzi76pa.mypage.cz/


GIPSY KORO- staršie zoskupenie, hrajú spolu od polovice 90. rokov a aj dnes si spolu radi zahrajú a zaspievajú. Majú za sebou spoluprácu s Milanom Tancošom a inými a tiež turné po Českej republike.


TREBIŠOV- Pupok zemplína s pomerne veľkou populáciou rómskej komunity prináša naozaj pestrú zmes hudobných zoskupení. Možno práve preto je Trebišov sídlom medzinárodného Rómskeho festivalu INTERNATIONAL GYPSY FEST. Typujem, že ani jeden trebišovčan nevie, že jeho mesto a okolie má hádam najväčší počet hudobníkov na Slovensku a je centrom ROMPOPU. Samozrejme sú tu kapely staré i nové, ktorých trvácnosť je často dikutabilná, ale aspoň niektoré treba priblížiť.

 GIPSY TOMAS- čím hlasnejšie tým lepšie, ale popravde je to paradne cikanske ska. pôvodne spolupracoval s Kajkošom potom sa nejako osamostanili všetci členovia a robia si vlastné zoskupenia.



KAJKOŠ MIDAJ TREBIŠOV- klasická rompopova kapelka s pekným plačlivým spevom.



GPSY CHAVČAR -  rodinná kapela otec a dvaja synovia, ktorým to celkom fajne hra



GYPSI CULY- jedna s tých lepších trebišovskych rompopových zoskupení. Texty aj v slovenčine, hudba je nevtieravá, melodická a naozaj roztancuje nie len tych čo maju radi gypsies. Dalo by sa povedať, že je to akýsi vyšší levele rompopovej hudby. Pre mňa osobne TOP s Trebišova.


K ďalším trebišovským zoskupeniam patria: gypsi alex, pato a boris, gypsy ondrik, gypsy igor a ďalšie.

Treba povedať, že ani okolie Trebišova nespí, tak aj priľahle dediny a malé mestá majú svojich hudobných zabávačov na svadby a iné kultúrne podujatia.

VOJČICE a ROMANEGILLA - myslím, že s 26tisícom vzhliadnutí na youtube to asi nie je také zlé. Ale každá lokal patriot vie dobré vtipy o Vojčicoch. Spevákom tejto kapely je Gypsi Mirko, ktorý ma aj nejaké vlastné piesne na Youtube. Treba však uznať, že s dobrovodom dobrých hudobníkov sa posnul niekde omnoho ďalej ako so samohrajkou doma v spálni. Hoci podľa mňa osobne je to spevák ako Kajkoš a jeho texty sú omnoho príjemnejšie, poväčšine o láske, sklamaní a hľadaní šťastia.



ZEMPLNSKA TEPLICA a GIPSI MATEE



Veľa zokupení je aj v Sečovciach, Horovciach, Kráľovskom Chlmci, Bardejove, Žehre, Valalikoch a rôznych dedinách, kde je početná rómska komunita.
     Veľmi veľa kapiel a spevákov odišlo do zahraničia za prácou. Po väčšine ide o Anglicko a Írsko kde tieto rompopove kapely teraz pôsobia a zabávajú rómsku komunitu žijúcu tam.

GIPSY ALEX- mladá kapela, ktorá pôsobí v Bradforde. V ich reportoári, sú vlastné piesne, ale aj tradičné rómske do rompopovej verzie. Taktež spolupracujú s kajkošom ako jeho hudobný doprovod po turné v Anglicku. Je to jedna s tcýh lepšíc rómskych kapiel. 


GYPSY CAVE- mladý chlapci pôsobiaci tiež v Bradforde si robia malú gardenparty. Upozorňujem na stoický kľud fajčiaceho bubeníka a šumné gitary.



   Väčší či menší podiel znakov rompopu obsahuje dnes väššina hudby romských skupín, vrátane tých, ktoré hrajú napr. kresťanskú hudbu, aj tých, ktoré sa sami deklarujú ako "tradičné". Rompop ako špeciálny žáner u nás nie je nijako spracovaný, triedenie hudby tohto typu je teda zložitejšie. Dá sa povedať, že sa v ňom prechodné piesne, ktoré hrajú Rómovia na španielkach a majú tendenciu pomerne rýchlo starnúť. Keď má takáto pesnička pár rokov, je už pre Róma „veľmi stará“. Potom sú také, ktoré fičia najviac, súčasné, najaktuálnejšie, najmodernejšie, o životnosti ktorých sa zatiaľ hovoriť ešte nedá.

KRESŤANSKÝ ROMPOP- je súčasťou normálneho rompopu, pretože hádam každá kapela ma vo svojom reperoári aspoň jednu piesen o viere. keďže je známe, že Rómovia sú veľmi veriaci a kresťansky založení. 

CITY BOYS - sú kapela zo záapadného Slovenska. Teraz neviem či s Trnavy alebo Nitri. Patria medzi jedny s popredných rompopových kapiel, ale v ich repertoári sa nájdu aj piesne o kostoloch, bohu a viere.

MISKO- MUSIC - gypsy gospel music (tak sa nazval autor sám)


JEKH DROM- jediná rómska kapela, ktorá sa vymiká s rompopu ak sa týka spevu o Bohu. Vtedy sú z nich povedala by som riadny gospel s naozaj zaujímavym aranžmanom. Samozrejme v sebe nezaprú rómsku krv a hravajú aj po svadbách, kde  hrajú ten správny bašavel. Kapela Jekh Drom patrí ku komunitnému centru v Krížovej Vsi. 


Je ťažke triediť rompop, proste je to niečo, čo je typické pre istý okruh ľudí, ničo veľke stále sa meniace a stále sa vyvíjajúce. Tak ako v POPMUSIC, ktorá sa na nás valí  rádií  občas objavíme nejakú zaujímavú hudbu, tak je to aj v ROMPOPE najde sa tam kopa talentov ako napríklad tento.
ANIČKA OLÁHOVÁ- 13 ročné dievča ktoré Vám vyrazí dych. /učastníčka Rómskej superstar, ktorá to hádam niekde v živote  dotiahne nie len k hrncom, retože ako je známe v rompope spievajú len muži a Vieřa Bílá.




Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Kamanių Šilelis

Kamanių Šilelis alebo po našom "Lesné čmeliaky" je litovska kapela, pre mňa po Aline Orlovej jedny z najvýraznejších a najzáhadnejších hudobných zoskupení tejto krajiny. Kým Alina je celosvetovo známou novodobou Edith Piaf východu. Kamanių Šilelis môžem prirovnať k Dallímu v hube. Nehrajú sa na žiadny hudobný štýl, oni proste hrajú. Základným prvkom ich počiatočnej tvorby bol folklór. Ako je známe litovský hudobný folklór je veľmi bohatý. jeho základom je ľudová slovesnosť a akási poetickosť. Litovci na to koľko ich je málo, majú vraj najvyšší počet ľudových piesní na svete a v podstate vznikajú stále, pretože tam ľudové pesničkársko je národnou tradíciou. Úvodné slová toto článku som začala písať pred 3 rokmi, a od vtedy som na blog kvôli workoholizmu nenapísala ani mäkké F. Kamaniu Šilelis sú od vtedy v Litve pomerne známe zoskupenie. Vydali album dva albumy  “NAMAI” (“HOME”) , 2017 “Viskas teka” (“Everything flows”) , 2014. Kapelu tvoria Kamilė Gudmonaitė ...

Traditional Gypsy music

Žijú medzi nami, sú súčasťou našej spoločnosti, jedny ich nenávidia, druhý ich milujú. Rómovia, cikáni, gypsy, ľudia s horúcou krvou, temperamentom, ľudia s nadaním a správnym rytmom v srdci. Či už v minulosti, súčastnosti alebo budúcnosti tvoria hudbu, často krát hudbu kvalitnú a rôznorodú. V minulosti sa samozrejme nemohla správna dedinská zabáva zaobísť bez cikánskej kapely s parádnymi husľami, užasným hlasom a krásnymi textami o šukar čhajori. Hudba nebola pre Rómov len možnosťou zárobku, ale mala veľký význam v ich vlastnom živote: znela pri zábavách, krstinách, svadbách, s hudbou vyprevádzali aj zomrelého na poslednej ceste. V týchto prípadoch hrali svoje vlastné - rómske piesne: jedny ťahavé, clivé, druhé temperamentné v čardášovom rytme. Starobylé piesne si zachovali olašskí Rómovia (bývalí kočovníci), hudobné nástroje však nepoužívali; svoj spev a tanec sprevádzali rytmickým vytlieskavaním, udieraním otvorenou dlaňou po tele, luskaním prstami, vydupávaním či rytmickým...

ROM, N ROLL z BOHÉMSKÉ KRAJINY

Rómska hudba naberá na sile a tam kde je POP musí byť automaticky aj UNDERGROUND. Kapela BITUMEN BEAT sa tak môže zdať ako strašná alternatíva, ale popravde nie sú to žiadny nováčikovia na scéne ale dlhoročný skúseny machri na poli hudobnom.  Čo bolo na začiatku?  Mladý rómsky chlapci, venujúci sa hudbe si berú spoločné meno Therne Čhave (mladý chlapci), tohto pomenovanie sa vzdajú, až keď hudobe vyzrejú. A inak to nebolo ani v tomto prípade. Predchodcom Bitumen Beat boli Therne Čhave z Hradca Králové.     Therne Čhave už od svojho vzniku vynikali jedinečnosťou a origialitou.Ich začiatky siahajú do obdobia okolo nežnej revolúcie aj skôr. v 90. rokoch po problémoch so skinheads prerušili svoju hudobnú kariéru, ale okolnosti a chuť hrať boli natoľko silné, že sa na prelomie tisícročia rozhodli opäť hudbe venovať. A popravde nebolo to na škodu, kapela vyčnievala spomedzi cikanskych hudobníkov preto dosiahla nemalé úspechy v Čechách i zahraničí. Rok 2004 ...