Preskočiť na hlavný obsah

GYPSY PUNK

       Je to zvláštne, ale gypsy punk sa nezrodil v Európe ako by sme to všetci čakali. Ale jeho počiatky môžeme hľadať za oceánom, kde sa mu vraví aj Imigrant punk. Ide v podstate o hudbu s prvkami punku, rocku, rómskej hudby, židovského klezmer, ska a vychodoeurópskych, či balkánskcych ľudových hudobných vplyvov. Texty su viacjazyčné od ruštiny, ukrajinčiny, rómštiny, francúžstiny až po angličtinu s ruským alebo vychodoeurópskym prízvukom.

       Hádam najznámejším predsatviteľom, ktorý v Gypsy punk najviac preslávil je EUGENE HÜTZ (herec, DJ, skladateľ a spevák skupiny GOGOL BORDELLO) 
       Narodil sa na Ukrajine v meste Boyarka. Jeho rodičia boli polovičný Rómovia. Otec sa živil ako mäsiar, ale popritom hrával v jednej s prvých ukrajinských rockenrollových kapiel MERIDIAN. Jeho texty s stále tak trefné a zaujímavé, iné ako väčšina textov americkej produkcie. Hutz sa v jednom iterview vyjadril, že je svoju inšpirácou čerpá s ruskej a ukrajinekej lyriky, kde mali texty piesni hĺbku a zmysel a sú vyspelejšie. Na druhe strane však americký rock and roll bol pre neho buracajúcejši, zaujímavejší hudobne aj produkčne. Preto sa ešte v rodnej matičke zemi začal učiť anglitinu, aby mohol tvoriť texty ako Johny Cash, Nick Cave alebo Leonard Cohen. Ale to bola pred ním ešte zdlhavá cesta jeho života. Pre emigríciu do U.S.A sa rozhodol po vypuknutí Černobyľskej krízi. Sedem rokov strávil na ceste po a utečeneckých táboroch v Poľsku, Maďarsku, Rakúsku a Taliansku. Jeho tvorba najviac čerpá z ukrajinsko-rómskeho prostredia, ale aj s tohto „cestovateľského“. V roku 1992 prišiel do Vermontu zo svojími rodičmi a bratrancom, kde boli zaraďený do programu pre utečencov. 
      Hutz začal svoju hudobnú karieru ešte na ukrajine s kapelou UKSUSNIK. Vo Vremonete sformoval punkovú kapelu THE FAGS 
                                                                                                                                                                                                                                  Po presťahovní sa do New York sa tretol s huslistom Sergejom Ryabtsevom, akordeonistom Jurim Lemeshevom, gitaristom Orenom Kaplanom a Eliotom Fergusonom, ktorý hrá za bicími a tak založil kapelu GOGOL BORDELLO, ktorej názov je spojením slov Nikolaj Vasilevič Gogoľ a Bodrello ťo v taliančie znamená Bordel- dom pre mužov.                                                                                                                      V 99-tom vydávajú prvý oficiálny album Voi-La Intruder, ktorý produkoval Jim Sclavunos bubeník Nicka Cavea.
 Ďalšie albumy: 
Multi Kontra Culti vs. Irony - 2002
Gypsy Punks: Underdog World Strike - 2005 
Super Taranta! - 2007 -sa stal kritikou najviac ocenený. 
Trans-Continental Hustle – 2010 
Моя Цыганиада [My Tsyganiada] – 2011 
Stali sa celosvetovo známou kapelu, ktorá hrala na tých najvychytenejších festivaloch pričom nepohrdnú ani malými pódiami a klubovými scénami. 

       S úspechom kapely prišli dostal Hutz aj herecké ponuky s ktorých za zmienku stojí zaujimavý film EVERITHING IS ILLUMINATED. V 2006 si zahral v dokumente The Pied Piper of Hützovina kde hľadá svoje korene a korene hudby, ktorá ho inšpiruje.

       Ďalšou kapelou rozširujúca imigrant punk do uší je KULTURSHOCK. Písal sa rok 1996 keď sa kapela sformovala v americkom chráme grungu Seattle. Ustrednou postavu je spevák Gino Srdjan Yevdjevich – bývala juhoslovanská popová hviezda, ktorá sa zmenila na anarchistu po obsadení Sarajeva a následnom príchode do U.S.A.

  

        Kapela začinala ako electro folkové kvarteto, ale postupne dostávali Nirvánovský zvuk a balkánsky image. Nakoniec sa s toho všetkého vyvinulo balkánske punkové šialenstvo s prvkami ciganských vybrnkávačiek, Sabathovskými riffmi a západného rockenrollu. Hudobne by sa dali prirovnať k System of Down čo sa týka melodiky,riffov a rýchleho striedania tempa a tak ďalej. Texty viac odpovedajú ako sa pýtajú, častokrát prelínajú náboženské, mystické či uplné normálne veci zo života a nevyhnú sa aj politickej kritike a životu emigrantov, či menšín. Ako vraví samotný spevák: “Kultur Shock nespieva o zlomených srdciach a kvetoch, ale o každodennej existencii a viere, že by mohla byť lepšia, alebo ešte o niečo horšia. Punk popisuje našu vôľu bojovať za to, čomu veríme. Balkánske melódie sú hlasom ľudu, sme ich súčasťou a reprezentujeme ich, a hlavne metal je naša cesta proti systému.“ Ako vravím texty sú rozmanite a je to asi preto, že Gino sa v U.S.A orientuje aj na prácu s ľudmi s dawnovným syndrómom, či rôznými druhmi mentáleho postihnutia. Vytvára tvorivé dielne a natáča filmy v štýle slovenského Divadla s pasáže. Doteraz hrávali hlavne v U.S.A (najmä v Seattle), no posledné roky a po posledných úspechoch chodí aj na starý kontinent, kde neobišla veľké festivaly ale ani klubovú scénu. Samozrejme najviac zastávok bolo v štátoch bývalej Juhoslávie, štátoch Balkánu, Rusku a Turecku, kde majú silnu fanušikovskú základňu. Na veľkých koncertných pódiách robili predkapelu už spomínaným S.O.D, Gogol Bordello.  

              

Diskografia:
Tales of Grandpa Guru vol.1 Ministry of Kultur (2011)
Integration (2009) 
Live In Europe (2007) 
We Came To Take Your Jobs Away (2006) 
Kultura-Diktatura (2004) 
FUCC The INS (2001)
 Live In Amerika (1999)  


GOLEM - známa to bytosť českej kultúry, ale v tomto prípade síce tiež obor ale hudobný. Kapela vznikla v New Yorku 2000 a dala by sa charakterizovat ako východoeurópsky folk punk s prvkami klezmeru, jiddish a gypsy. Texty piesní su vo viacerých jazykoch od francýštiny, angličiy, rómštiny až po židovský jazyk a ruštinu. Fanúšikovia kapely majú v priemere tak 20- 30 rokov a na to, že sa o nich skoro nikde nic nepíše maju za sebou toho naozaj dosť veľa. Turné po U.S.A, Kanade, Mexiku, Francúzku, Nemecku, Poľsku, Švédsku, U.K, ale aj spoluprácu s Amandou Palmer. Ale na čo o nich písať keď ich kvalita rozširuje ich meno ďalej sama. Osobne sa mi najviac páči práve Golem, veľké plus u mňa.

Na konte majú 5 albumov:
Golem (debut EP) (2001)
 Libeshmertzn (Love Hurts) 
(2002) Homesick Songs (2004) 
Fresh Off Boat (2006)                                                                                                                     Citizen Boris (2009) 

 


V Európe máme veľa ciganských hudobníkov, ktorý sa síce priamo nepriraďujú k punku, ale ich hudba má isté prvky punku, ale aj rómskej hudby. EMIR KUSTURICA.
 
    Emir ,ach Emir niet planého slova čo by sa na neho dalo povedať. Emir síce nie emigrantom ani nič podobné, ale je dosť známy, talentovaný a jeho hudba má všetky prvky rómskej hudby z balkánu. Bosniansky srb, známejší skôr ako režisér (Arizona Dream,Čierna mačka biely kocúr- základ rómskej modernej kinematografie). Ale nebavme sa o kamerách bavme sa o gitarách.

Od roku 1986 po 1988 hral na basgitaru v kapele Zabranjeno Pušenje.

Potom založil Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra s ktorým pracoval na sountracku k svojmu filmu Čierna mačka, biely kocúr. S orchestrom nahral v roku 1999 album Unza Unza Time, s ktorým sa dostavil medzinárosný úspech.

Emir taktiež napísal Cigánsku punkovú operu TIME OF THE GYPSIE, ktorá stojí za pozretie aj počutie.


Emira Kusturicu a No Smoking Orchestra ste si mohli tento rok užiť v Košiciach na Aničke v parku. GORAN BEGOVIČ – je dnes jedným z najúpešnejších rómskych skladateľov hudby. Jeho hudba je popretkávaná balkánskou hudbou a rómštinou a jej vplyvmi, od tradičných piesní, až po ich moderné úpravy. Svoju hudbnú kariéru začínal ako 16 ročný spevom v sarajevskej skupine Beštije. Potom hral na basgitaru v skupine Kodeksi. 



S Kodeski sa neskôr vytvorila úspešná rocková kapela Bijelo Dugme (Biely gombík).



 Po rozpade Bijelo Dugme a roupade Juhoslávie sa preorientoval na filmovú hudbu. Jeho debutom bol soundtrack k filmu Emira Kusturicu Time of the Gypsies. Postupne robil udbu k ďalším filmom vďaka ktorým získal ocenienia za hudobnú tvorbu (Cannes Film Festival) V 1997 spolupracoval s tureckou speváčkou Sezen Aksu na jej albume Düğün ve Cenaze.



 Tu začala jeho spolupráca so spevákmi s rôznych častí Európy, založenej na princípe Bregovičova hudba, texty spevákov. Takto vznili zaujímave spojenia s poľskými spevákmi Krzysztofom Krawczykim, Kayahom či grékom Georgeom Dalarasom



 Postupne však Bregovič zoskupil 40 členný orchester hrajúci tradičné Bulharksé a Rómske skladby. WEDDINGS AND FUNERALS ORCHESTRA má 2 verzie, malú s 10 muzikantmi a veľkú s 37 hudobníkmi. Zloženie a počet hudobníkov sa mení na podmienkach krajiny v ktorej hrajú. Bregovič síce v súčastnosti produkuje najmä filmovu hudbu, ale nedá sa uprieť tomu, že jej dynamika a rytmus je punkačsky ale srdce a temperament cigánske. Prajem príjemné počúvanie.

        

FRENCHY AND THE PUNK (GYPSY NOMADS) sú dvaja ľudia, muž a žena. Samantha Stephenson je rodená francúzka, speváčka čo sa hrá s perkusiami. Scott Helland je gitarista zlatých časov vyblednutého punkrocku. Svoje sily spojili v roku 2005 pričom ich hlavnými hudobnými vplyvmi sú Django Reinhardt (rómsky jazzový gitarista), Johnny Ramone, Siouxsie Sioux, Tim Burton a Edith Piaf. Majú vydaných 5 CD a Yahoo Music ich minulý rok nominoval ako 25 najlepšiu hudobnú dvojicu v US. j Ďalšie zaujímave gypsy punkove skladby, ku ktorym bolo tažké najsť autora: kapel BAD BUKA SKADELIC

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Kamanių Šilelis

Kamanių Šilelis alebo po našom "Lesné čmeliaky" je litovska kapela, pre mňa po Aline Orlovej jedny z najvýraznejších a najzáhadnejších hudobných zoskupení tejto krajiny. Kým Alina je celosvetovo známou novodobou Edith Piaf východu. Kamanių Šilelis môžem prirovnať k Dallímu v hube. Nehrajú sa na žiadny hudobný štýl, oni proste hrajú. Základným prvkom ich počiatočnej tvorby bol folklór. Ako je známe litovský hudobný folklór je veľmi bohatý. jeho základom je ľudová slovesnosť a akási poetickosť. Litovci na to koľko ich je málo, majú vraj najvyšší počet ľudových piesní na svete a v podstate vznikajú stále, pretože tam ľudové pesničkársko je národnou tradíciou. Úvodné slová toto článku som začala písať pred 3 rokmi, a od vtedy som na blog kvôli workoholizmu nenapísala ani mäkké F. Kamaniu Šilelis sú od vtedy v Litve pomerne známe zoskupenie. Vydali album dva albumy  “NAMAI” (“HOME”) , 2017 “Viskas teka” (“Everything flows”) , 2014. Kapelu tvoria Kamilė Gudmonaitė ...

Traditional Gypsy music

Žijú medzi nami, sú súčasťou našej spoločnosti, jedny ich nenávidia, druhý ich milujú. Rómovia, cikáni, gypsy, ľudia s horúcou krvou, temperamentom, ľudia s nadaním a správnym rytmom v srdci. Či už v minulosti, súčastnosti alebo budúcnosti tvoria hudbu, často krát hudbu kvalitnú a rôznorodú. V minulosti sa samozrejme nemohla správna dedinská zabáva zaobísť bez cikánskej kapely s parádnymi husľami, užasným hlasom a krásnymi textami o šukar čhajori. Hudba nebola pre Rómov len možnosťou zárobku, ale mala veľký význam v ich vlastnom živote: znela pri zábavách, krstinách, svadbách, s hudbou vyprevádzali aj zomrelého na poslednej ceste. V týchto prípadoch hrali svoje vlastné - rómske piesne: jedny ťahavé, clivé, druhé temperamentné v čardášovom rytme. Starobylé piesne si zachovali olašskí Rómovia (bývalí kočovníci), hudobné nástroje však nepoužívali; svoj spev a tanec sprevádzali rytmickým vytlieskavaním, udieraním otvorenou dlaňou po tele, luskaním prstami, vydupávaním či rytmickým...

ROM, N ROLL z BOHÉMSKÉ KRAJINY

Rómska hudba naberá na sile a tam kde je POP musí byť automaticky aj UNDERGROUND. Kapela BITUMEN BEAT sa tak môže zdať ako strašná alternatíva, ale popravde nie sú to žiadny nováčikovia na scéne ale dlhoročný skúseny machri na poli hudobnom.  Čo bolo na začiatku?  Mladý rómsky chlapci, venujúci sa hudbe si berú spoločné meno Therne Čhave (mladý chlapci), tohto pomenovanie sa vzdajú, až keď hudobe vyzrejú. A inak to nebolo ani v tomto prípade. Predchodcom Bitumen Beat boli Therne Čhave z Hradca Králové.     Therne Čhave už od svojho vzniku vynikali jedinečnosťou a origialitou.Ich začiatky siahajú do obdobia okolo nežnej revolúcie aj skôr. v 90. rokoch po problémoch so skinheads prerušili svoju hudobnú kariéru, ale okolnosti a chuť hrať boli natoľko silné, že sa na prelomie tisícročia rozhodli opäť hudbe venovať. A popravde nebolo to na škodu, kapela vyčnievala spomedzi cikanskych hudobníkov preto dosiahla nemalé úspechy v Čechách i zahraničí. Rok 2004 ...